tisdag 15 februari 2011

Michel Bras och bestick-mecka








Foto: Formelle Design

Det har blivit en och annan matresa genom åren för
mig tack vare min mattokiga kock till man. Ett av
mina personliga drömresemål/restaurangbesök kom
vi till sommaren 2008 - Michel Bras i Laguiole,
Frankrike. Eller rättare sagt "in the middle of
nowhere" i Frankrike. Men vilket ställe!
Otroligt cool arkitektur både vad gäller
restaurangen och det tillhörande hotellet som
båda ligger högst uppe på en hög kulle med milsvid
utsikt över fantastisk natur. Maten var lika fin att
se på som att äta, och den fick verkligen komma
till sin rätt serverad på snygga tallrikar, plattor,
brickor och skålar i olika varianter och material.
Närmaste by heter Laguiole och är känd för sin
tillverkning av de världsberömda knivarna,
och för all del besticken, med samma namn.
Ett besök i fabriken Laguiole får väl jämföras
med en bestickpilgrims vallfärd till bestickmecka.
Sugen på ett restaurangbesök? Boka här. /M

Bidrag till Fabriken på tisdagstemat "tallrikar och bestick".

2 kommentarer:

  1. Åh, vilka läckra bilder! Eftersom du bloggar på bestick-och tallrikstemat antar jag att du också är med i Fabriken, roligt:) Har inte hunnit kolla de andra bidragen än, därav min ovisshet..

    Tack för kommentaren inne hos mig! Ja visst blir man sugen på en Mexico-resa, har själv tänkt tanken.. Kan upplysa om att det finns en ÄNNU bättre Frida Kahlo-film som kom för säkert 20 år sedan, en spansk produktion där både huvudrollsinnehavaren och mannen Diego dessutom är rysligt lika "originalen". Och så pratar de ju spanska, inte amerikanska med spansk brytning ;)

    Trevlig tisdag! //Petronella

    SvaraRadera
  2. Ni, menar jag ju naturligtvis... ;)

    SvaraRadera